Korduma kippuvad küsimused

Siit leiad vastused autogaasiseadmete korduma kippuvatele küsimustele. Oleme kokku kogunud kõige olulisemad teemad LPG ja CNG paigalduse, kasutamise ja hoolduse kohta.

Kaua võtab aega gaasiseadme paigaldamine?

Oleme paigaldanud gaasiseadmeid alates 2005. aastast ning meie kogemuste pagasis on enam kui 5000 sõidukit. Meie klientide seas on nii sõiduautod, kaubikud kui ka veoautod, samuti bensiini- ja diiselmootoriga sõidukid. Paigaldame gaasisüsteeme nii LPG (vedelgaas) kui CNG (surugaas) lahendustele, vastavalt Sinu auto tüübile ja vajadustele.

Keskmine gaasiseadme paigaldusaeg on 2–3 tööpäeva, sõltuvalt sõiduki tüübist ja valitud süsteemist.

Paigaldusprotsess hõlmab:

  • Gaasiseadme professionaalset installeerimist,

  • süsteemi seadistamist (sh testisõit),

  • esimest tankimist, mis on vajalik seadistuse täpseks kalibreerimiseks.

Gaznet OÜ paigaldab kvaliteetseid ja usaldusväärseid gaasiseadmeid, et tagada Sinu sõiduki ökonoomsus ja keskkonnasõbralikkus.

Gaznet tegeleb autogaasiseadmete jae- ja hulgimüügiga üle Eesti. Meie tootevalikusse kuuluvad nii LPG (vedelgaas) kui CNG (surugaas) süsteemide komponendid ja lisatarvikud, mis sobivad erinevate autodele ja vajadustele.

Pakume müügiks:

  • kvaliteetseid gaasiseadmete komponente (nt juhtplokid, reduktorid, pihustid jne),

  • remondikomplekte ja hooldusdetaile,

  • filtreid, adaptereid, gaasikorke ja muid lisaseadmeid,

  • tagavararatta katteid gaasipaagi visuaalseks katmiseks,

  • ning “Valve Saver” klapikaitsesüsteeme ja spetsiaalset klapiõli, mis pikendab mootoriklappide eluiga gaasil sõites.

Kõik tooted on kvaliteetsed ja valitud usaldusväärsete tootjate seast, et pakkuda klientidele pikaealist ja turvalist lahendust. Küsi vajadusel nõu – aitame valida just Sinu sõidukile sobivaima varustuse.

Autogaasiseadmete korduma kippuvad küsimused hõlmavad ka hooldust. Selleks, et LPG või CNG gaasiseade töötaks laitmatult ja turvaliselt, on oluline seda regulaarselt hooldada. Soovitame hooldust teostada vähemalt korra aastas või iga 15 000 km järel, sõltuvalt kasutusintensiivsusest.

Gaznet teostab:

  • Kõigi põlvkondade gaasiseadmete hooldust ja diagnostikat,

  • nii meie poolt paigaldatud kui ka teistes töökojades paigaldatud süsteemidele,

  • lisaks pakume ka professionaalset remonti ja komponentide vahetust.

Regulaarne hooldus aitab vältida rikkeid, säästab kütust ja tagab gaasiseadme pika eluea. Meie spetsialistid kasutavad kaasaegseid seadmeid ja järgivad tootjate hooldusnõudeid.

Gaznet pakub gaasiseadmete paigaldust väga laiale valikule masinatele ja seadmetele – nii transpordivahenditele kui ka statsionaarsele tehnikale. Meie lahendused sobivad:

  • Bensiinimootoriga sõiduautodele ja veoautodele,

  • Diiselmootoriga raskeveokitele ja rasketehnikale,

  • Tööstuslikele tõstukitele,

  • Veesõidukitele (nt paadid, kaatrid),

  • Generaatoritele,

  • ning muule tehnikale, kus võib olla vajadus gaasilisele kütusele ümberehituse järele.

Pakume nii LPG (vedelgaas) kui CNG (surugaas) lahendusi, sõltuvalt seadme tüübist ja kasutuskeskkonnast. Küsi julgelt personaalset konsultatsiooni – aitame leida just Sinu vajadustele sobivaima ümberehituse lahenduse.

Jah, gaasiseade ei ole auto lahutamatu osa ning seda on võimalik ümber tõsta teisele sõidukile, juhul kui:

  • uuel autol on sama tüüpi toitesüsteem (nt sissepritse),

  • ning silindrite arv on sama või väiksem kui eelmisel sõidukil.

Gaasiseadme ümbertõstmine on mõistlik lahendus näiteks siis, kui:

  • autoga on juhtunud avarii ning selle taastamine ei tasu end ära,

  • plaanid mootorivahetust, mille puhul olemasolev süsteem ei sobi enam,

  • oled sõidukit kasutanud lühikest aega, aga gaasiseadme investeering on hakanud alles ära tasuma.

Gaznet aitab Sul hinnata, kas olemasolev gaasisüsteem sobib ümber paigaldamiseks ja milline on selle teostatavus uue auto puhul. Küsi julgelt nõu – anname ausa ja tehniliselt põhjendatud soovituse.

Autogaasiseadmete korduma kippuvad küsimused hõlmavad ka hooldust. Gaznet omab pikaajalist kogemust erinevate autogaasiseadmete vigade tuvastamisel ja probleemide diagnoosimisel. Pakume põhjalikku diagnostikat nii sõiduki enda süsteemidele kui ka paigaldatud LPG ja CNG gaasiseadmetele.

Teostame:

  • OBD, EOBD, OBD2, SRS, ABS, VTC veakoodide lugemist ja reaalajas andmete jälgimist,

  • tööd professionaalsete diagnostikaseadmetega nagu Bosch KTS, Launch X-431 GDS ja Autocom,

  • lisaks kasutame üle 40 erineva gaasiseadme tootja spetsiaalset diagnostikaprogrammi.

Gaasiseadmete osas pakume:

  • täpset gaasiseadme häälestamist,

  • gaasilekete tuvastamist ja kõrvaldamist,

  • erinevate pihustite diagnostikat ja kalibreerimist.

See aitab tagada, et Sinu autogaasisüsteem töötab efektiivselt, ökonoomselt ja ohutult. Soovitame regulaarselt lasta süsteemi kontrollida, eriti kui esineb jõudluse langust või veateateid.

Gaznet pakub laia valikut LPG gaasiseadmeid bensiinimootoritele, mis erinevad tööpõhimõtte ja juhtimissüsteemi järgi. Autogaasiseadmete korduma kippuvad küsimused hõlmavad ka hooldust. Euroopa turul on kasutusel viis erinevat gaasiseadmete põlvkonda, mis valitakse vastavalt auto toitesüsteemile ja tehnilistele omadustele.

Ühised komponendid (nagu gaasiballoon, multiklapp, torustik ja tankimisava) on enamasti sarnased, kuid seadme töökindlus, täpsus ja hind sõltuvad põlvkonnast.

Gaasiseadme valik sõltub mootori tüübist ja auto elektroonikast – küsi meie spetsialistidelt nõu!


🔧 I põlvkond – mehaaniline lahendus karburaatoritele

Sobib vanematele bensiinimootoriga sõidukitele, millel on karburaator- või mehaaniline sissepritse ning puudub lambda-andur või katalüsaator.

  • Lihtne süsteem, mis ei vaja keerukat elektroonikat.

  • Koosneb aurustist, gaasisegistist, mehaanilisest dosaatorist ja kaitseklapist.

  • Soovitame kasutada elektroonilisi aurusteid, et täita ohutusnõuded (67R-01).

Parim valik lihtsate ja vanemate sõidukite jaoks, kus mootori juhtimine toimub mehhaaniliselt.


🔧 II põlvkond – elektrooniline juhtimine lambda-anduriga autodele

Mõeldud autodele, millel on lambda-andur ja katalüütiline neutralisaator.

  • Gaasi etteanne juhitakse elektroonilise dosaatori abil, mis saab infot lambda-andurilt.

  • Võimaldab täpset segu reguleerimist vastavalt mootori töörežiimile ja heitgaaside koostisele.

  • Sobib hästi monosissepritsega autodele.

  • Probleemsem uute hargpritse- ja plastkollektoriga autode puhul (nt plahvatusoht).

Viimaste aastate arengud hõlmavad dosaatori juhtarvuteid ja emulaatoreid, mis aitavad vähendada töökindluse riske.

Elektrooniline süsteem tagab parema kütusekulu, kuid on keerukam ja kallim kui I põlvkond.


🔧 III põlvkond – samm lähemale sissepritsele

III põlvkonna LPG gaasiseade on vaheaste II ja IV põlvkonna vahel – visuaalselt ja tööpõhimõttelt meenutab küll sissepritset, kuid tehniliselt jääb see veel mikserlahenduse tasemele.

  • Gaas juhitakse otse sisselaskeklapi lähedusse, mis vähendab sisselaskekollektoris plahvatusohtu.

  • Mootori töö muutub stabiilsemaks, kuna puudub süttimisvalmis küttesegu kogunemine kollektorisse.

  • Süsteemi tööd juhib elektrooniline juhtplokk, mis saab info lambda-andurilt.

Sobib katalüsaatoriga autodele, kus on oluline täpne segu juhtimine ja stabiilne mootori töö. Võrreldes II põlvkonnaga, turvalisem ja tõhusam lahendus.


🔧 IV põlvkond – kaasaegne gaasisüsteem mitmepunktilise sissepritsega

IV põlvkond on tänapäeval levinuim LPG süsteem, mis sobib väga paljudele autodele.

  • Gaas aurustatakse ja juhitakse edasi gaasilisel kujul pihustiploki kaudu, mis süstib segu sisselaskekollektorisse.

  • Süsteem on varustatud elektroonilise juhtplokiga, mis kontrollib pihustite tööd ja reguleerib segu koostist vastavalt rõhuandurile ja lambda-signaalile.

  • Sarnane bensiinisissepritse süsteemiga, tagades sujuva ülemineku bensiini ja gaasi vahel.

IV põlvkond sobib enamusele Euroopas liiklevatele autodele, sh katalüsaatoriga bensiinimootoritele. Kuluefektiivne, töökindel ja hästi seadistatav.


🔧 V põlvkond – otsesissepritse ja kõrgtasemel lahendus

V põlvkonna LPG süsteem on loodud spetsiaalselt otsepritsega bensiinimootoritele, mis vajavad täpset kütusepihustust ja sageli ka turbo- või kompressortoetust.

  • Gaas süstitakse otse silindrisse vedelal kujul, kasutades sageli olemasolevaid bensiinipihusteid.

  • Süsteem võimaldab madalaid heitmeid ja suuremat jõudlust, kuid vajab väga täpset kalibreerimist.

  • Bensiinikulu ei kao täielikult – gaasiga sõites võib see jääda 5–25% sõltuvalt mootorist ja režiimist.

Parimaks näiteks on Prins Direct Liquid Max süsteem, kus vedelgaas pihustatakse astmelise pumbaga ja bensiin asendub automaatselt gaasiga.

V põlvkonna seadmed on mudelipõhised, sisaldavad kõiki vajalikke komponente ja vastavad ECE R115 sertifikaadile. Ideaalne lahendus uuematele, tehniliselt keerukamatele autodele (nt TFSI, GDI, EcoBoost jt).

 

Gaznet on ainus ettevõte Eestis, kes pakub gaasiseadmete paigaldust diiselmootoriga raskeveokitele, bussidele ja muule rasketehnikale. Meil on pikaajaline kogemus ja paigaldatud seadmed on läbinud juba sadu tuhandeid kilomeetreid reaalsetes töötingimustes.

💡 Kütusekulu kokkuhoid ulatub 15–40% ning investeering tasub end ära sageli alla ühe aasta.

Paigaldame diiselmootoritele:

  • LPG (vedelgaas) seadmeid – sääst kuni 10–20%

  • CNG (surugaas / maagaas) seadmeid – sääst kuni 15–35%

Gaasiseadmed sobivad näiteks:

  • Scania, Volvo, DAF, Renault, MAN, Mercedes-Benz veokitele,

  • sadul-, furgoon- ja madelveokitele, samuti bussidele.

Paigaldus ei nõua mootori mehaanilist ümberehitust. Gaas töötab diisliga paralleelselt, suurendades mootorivõimsust ja säilitades pöördemomendi. Süsteem võimaldab piirata diisli tarbimist ning asendada osa kütusest gaasiga.

Seadmed on toodetud Saksamaal, sertifitseeritud ja aktsepteeritud Transpordiameti poolt. Sama tehnoloogiat kasutavad tuhanded masinad üle Euroopa.

Ei riku, kui gaasiseade on õigesti paigaldatud ja täpselt häälestatud. Korrektselt seadistatud LPG või CNG süsteem töötab mootoriga kooskõlas ja ei kahjusta selle sisekomponente. 

Mõnedel mootoritel, millel puuduvad hüdrokompensaatoritega sisse- ja väljalaskeklapid, on siiski soovitatav kasutada klapikaitsesüsteemi. See süsteem pihustab koos gaasiga spetsiaalset lisaõli igasse silindrisse, mis:

  • parandab klappide soojusjuhtivust,

  • hoiab ära klappide väljavenimise ja klapipesade kulumise,

  • vähendab põlenud õlijääkide teket, eriti vanematel autodel, millel on teatav õlikulu.

Gaznet pakub elektroonilist klapikaitselahendust Prins ValveCare, mis on arendatud spetsiaalselt klappide kaitseks gaasil töötavatel mootoritel.

👉 Tutvu süsteemiga lähemalt tootja kodulehel: Prins ValveCare

LPG paagi paigalduskoht sõltub sõiduki tüübist ja kliendi eelistustest. Kõige levinum variant on toroidne paak, mis paigaldatakse tagavararatta asemele, auto pagasiruumi põhja alla või sisse. See võimaldab säilitada pagasiruumi kasutatavuse.

Kui tagavaratta kohta ei ole või ei soovita seda kasutada, saab paagi paigaldada ka:

  • tagumise istmerea taha,

  • pagasiruumi (nt kaubikutes),

  • või mõnda teise sobivasse kohta, sõltuvalt auto konstruktsioonist.

Oluline on arvestada, et kõik vedelgaasi paagid täituvad maksimaalselt 80% ulatuses. See on turvalisusnõue, mis jätab paagis ruumi gaasi paisumiseks ja väldib ülekoormust.

Näiteid saab vaadata meie tehtud tööde lehel.

Gaasiseade sobib enamikule bensiinimootoriga autodele – nii vanematele kui ka kaasaegsematele mudelitele. Lisaks on olemas lahendused otsepritsega bensiinimootoritele, kui vastav süsteem on välja töötatud gaasiseadmete tootja poolt.

Otsepritsega mootoritega mudelite puhul on saadaval gaasiseadmed näiteks järgmistele margile:

  • Audi,

  • Volkswagen (VW),

  • Seat,

  • Škoda,

  • Opel.

Diiselmootoritele sobivad gaasiseadmed peamiselt rasketehnika puhul – näiteks:

  • veoautod,

  • bussid,

  • karjääritehnika ja tööstuslikud masinad.

Oluline reegel diiselmootorite puhul: paigaldus on otstarbekas, kui keskmine kütusekulu 100 km kohta või tunnis on vähemalt 25 liitrit. Sellisel juhul saavutatakse reaalne kütusesääst ja investeeringu tasuvus.

Vaata näiteid meie tehtud töödest siit: Tehtud tööd – Gaznet

LPG (vedelgaas) ja CNG (surugaas / maagaas) on mõlemad alternatiivkütused, mis pakuvad madalamaid kütusekulusid ja keskkonnasäästlikumat sõitu, kuid nende omadused ja sobivus erinevad märkimisväärselt.

LPG – veeldatud naftagaas (Liquefied Petroleum Gas)

  • Koosneb propaanist (C₃H₈) ja butaanist (C₄H₁₀)

  • Oktaanarv 99–102

  • Hoiustatakse madala rõhu all veeldatud kujul

  • Soodne ja kiire paigaldus – ideaalne järelpaigaldus bensiinimootoritele

  • Sõiduomadused jäävad muutumatuks

  • Läbisõit ühe tankimisega võib olla mitu sada kilomeetrit

CNG – surumaagaas (Compressed Natural Gas)

  • Koostis: metaan (CH₄), vähemalt 97%

  • Oktaanarv kuni 130

  • Hoiustatakse kuni 200 bar rõhul

  • Vajab sageli süüte reguleerimist, mida kõikidele autodele ei saa paigaldada

  • Läbisõit ühe tankimisega on tavaliselt 150–200 km

Kumba valida?

  • LPG sobib paremini enamikule bensiinimootoriga sõiduautodele, kui eesmärk on hoida kulud kontrolli all ja säilitada sõiduki tehaseomadused.

  • CNG sobib paremini suure kütusekuluga autodele ja rasketehnikale, kus on võimalik saavutada suurem kütusesääst ja madalamad heitmed.

CNG (surumaagaasi) paagid on alati silindrilise kujuga, mis tähendab, et nende paigaldusvõimalused on mõnevõrra piiratumad võrreldes LPG paakidega.

Sõiduautode puhul paigaldatakse CNG paak tavaliselt:

  • tagumise istmerea taha,

  • pagasiruumi, kui see võimaldab,

  • või kaubikute ja erilahenduste korral spetsiaalselt ehitatud kinnitusraamile.

Silindrilise kuju tõttu nõuab paak rohkem ruumi ning võib vähendada pagasiruumi mahutavust, mistõttu on oluline paigaldus eelnevalt planeerida koos spetsialistiga.

Erinevaid näiteid saab näha meie tehtud tööde lehel.

Jah, gaasiga sõites võib kütusekulu suureneda võrreldes bensiiniga, kuid tänu madalamale kütusehinnale on reaalne rahaline kokkuhoid siiski märkimisväärne.

LPG – vedelgaas:

  • Kütusekulu suureneb keskmiselt ~20%, kuna gaasil on madalam energiasisaldus liitri kohta.

  • Näide: kui LPG hind on 0,77 €/l, siis arvestuslik ekvivalentne kulu bensiiniga võrreldes on 0,924 €/l.

CNG – maagaas:

  • Müüakse kilogrammides, mitte liitrites.

  • 1 kg CNG = 1,35 liitri bensiiniga energiasisalduselt.

  • Kui 1 kg CNG maksab 0,77 €, siis selle bensiiniekvivalent on ligikaudu 0,57 €.

Seega, kuigi gaasi kulub rohkem, on reaalne rahaline sääst selgelt olemas – eriti arvestades kütuse hinda võrreldes bensiiniga.

Ei, kütus – olgu see bensiin või gaas – ei määri tänapäeva mootorites enam ühtegi komponenti. Sellest hetkest alates, kui võeti kasutusele pliivabad bensiinid, kadus kütusel varasem määriv toime täielikult.

Kõik mootoris määrimist vajavad osad määritakse mootori enda õliringluse kaudu. See tähendab, et sõltumata sellest, kas auto töötab bensiinil, LPG-l (vedelgaasil) või CNG-l (maagaasil), tagab määrimise mootoriõli, mitte kütus ise.

Erandiks võivad olla teatud mootoritüübid, mille puhul on soovitatav kasutada lisaks klapikaitsesüsteemi, kuid see ei ole seotud kütuse määrimisvõimega, vaid klappide jahutuse ja eluea säilitamisega.

Jah, autogaasiseadet saab edukalt paigaldada ka matkaautole – eriti kui sõidukil on bensiinimootor. Matkaautod, mis läbivad pikemaid vahemaid ja töötavad tihti tühikäigul (nt kliimaseade, generaator, küttefunktsioon), sobivad LPG süsteemideks suurepäraselt.

Gaznetil on mitmeid kogemusi LPG paigaldusega matkaautodele, kus lahendused on kohandatud just sõiduki ehituse ja kasutusviisi järgi.

Miks valida LPG matkaautole?

  • Kütusekulu märkimisväärne vähenemine (20–40% rahaline sääst)

  • Võimalik säilitada bensiini varusüsteemina – suurendab iseseisvust reisil

  • Sõbralikum keskkonnale, madalam CO₂ ja tahkete osakeste emissioon

  • Suur paagimaht tähendab pikemat vahemaad tankimata

Tehnilised märkused:

  • LPG paak paigaldatakse enamasti toroidse või silindrilise kujuga pagasiruumi alla või taha

  • Süsteem kohandatakse sõiduki kaalupiirangute ja ruumilahenduste järgi

  • Vajadusel saab ka generaatori või gaasiseadmete kütmiseks kasutada sama LPG paaki

Jah, autogaasiseadmeid saab paigaldada ka liisinguautodele, kuid see eeldab liisinguandja eelnevat nõusolekut, kuna tegu on sõiduki ümberehitusega. Näiteks LHV Liising rõhutab vajadust kooskõlastada sellised muudatused pangaga:

“Kui soovid teha oma autole muudatusi, siis võta LHV-ga ühendust ja küsi nõusolekut. […] Küll aga kaasneb näiteks gaasiseadme paigaldamisega auto ümberehitus, mis vajab pangapoolset kooskõlastust.”

Mida teha enne gaasiseadme paigaldamist liisinguautole?

  1. Võta ühendust oma liisinguandjaga – teavita neid plaanitavast ümberehitusest ja küsi kirjalikku nõusolekut.

  2. Esita vajalikud dokumendid – liisinguandja võib nõuda täiendavat infot või dokumente seoses ümberehitusega.

  3. Paigalda gaasiseade sertifitseeritud töökojas – veendu, et paigaldus vastab kehtivatele standarditele ja on ohutu.

Miks on liisinguandja nõusolek vajalik?

Liisinguandja on sõiduki omanik kuni liisinguperioodi lõpuni. Seetõttu võivad kõik olulised muudatused, nagu gaasiseadme paigaldamine, mõjutada sõiduki väärtust ja garantiid. Nõusoleku saamine tagab, et ümberehitus on kooskõlas lepingutingimustega ja ei põhjusta hilisemaid probleeme.


📌 Märkus: Enne mis tahes ümberehitust liisinguautole on alati soovitatav konsulteerida oma liisinguandjaga, et vältida võimalikke lepingurikkumisi ja tagada sujuv protsess.


Kui vajad täiendavat infot või abi seoses gaasiseadmete paigaldamisega liisinguautodele, võta meiega ühendust. Oleme valmis aitama!

Ei leidnud vastust oma küsimusele?

Kui Sa ei leidnud siit lehelt vastust oma küsimusele, võta julgelt ühendust meie meeskonnaga.
Anname nõu, aitame valida sobiva lahenduse ja vastame kiiresti.

📩 Kirjuta meile: info@gaznet.ee
📞 Helista: +372 5662 4955

Saada päring